۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۷

حاج مظفری:

رسیدگی به خانواده معتادان فراموش شده است

رسیدگی به خانواده معتادان فراموش شده است

قم - خبرگزاری مهر: مدیرکل اجتماعی استانداری قم با اشاره به مشکلات خانواده‌هایی که سرپرست آنها معتاد است گفت: رسیدگی به این خانواده‌ها فراموش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم حاجی مظفری صبح سه‌شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم که در تالار امام رضا(ع) استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اعتیاد یک آسیب ساده اجتماعی نیست بلکه منشأ بسیاری از آسیب‌های دیگر است اظهار داشت: تأثیرگذاری اعتیاد بر خانواده و جامعه به گونه‌ای است که باید گفت نجات یک معتاد، نجات یک جامعه است.

وی افزود: سرقت‌، طلاق، رفتارهای پرخطر جنسی، بیماری‌های مقاربتی و آسیب‌های روحی روانی از جمله تبعات اعتیاد در جامعه هستند.

مدیرکل اجتماعی استانداری قم با اشاره به اینکه اعتیاد هزینه‌های هنگفتی را به جامعه مطرح می‌کند ابراز داشت: پشت این مشکل یک مافیای بزرگ اقتصادی وجود دارد که هر چه ما تلاش کنیم با توجه به سود کلانی که در این تجارت وجود دارد، کار را رها نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در ماه 15 میلیارد تومان در قم هزینه برای مصرف مواد مخدر می‌شود اضافه کرد: با همین پول می‌توانیم 15 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم.

حاجی مظفری با اشاره به هزینه درمان اعتیاد در جامعه گفت: 8 هزار و 600 نفر مراجعه به مراکز ترک اعتیاد در ماه یک میلیارد تومان برای دانشگاه علوم پزشکی هزینه دارد. در کمپ‌ها نیز هر ماه 112 میلیون تومان هزینه می‌شود.

به عقیده وی اکثر معتادان بومی استان قم نیستند و معضلاتی مانند مهاجرت بی رویه و تکدی‌گری به معضل اعتیاد در قم دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 15 سال است در تکدی‌گری نتوانسته‌ایم اقدام قاطعی انجام دهیم خاطرنشان کرد: مهاجرت، بی سوادی و بیکاری از مشکلات دیگری است که این آسیب‌ها را به وجود می‌آورد.

مدیرکل اجتماعی استانداری قم به ضرورت تغییر نگاه‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: نقشه راه مبارزه با اعتیاد در استان تهیه شده که یک بخش آن پیشگیری است. هر چه می‌توانیم در این زمینه باید کار کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی که در عرصه پیشگیری فعالیت می‌کنند با یکدیگر هم افزایی ندارند ابراز داشت: برخی دستگاه‌هایی که می‌توانند واقعاً موثر باشند هنوز تمام قد وارد نشده‌اند.

در درمان موفق نیستیم

حاجی مظفری به ضعف در حوزه درمان در زمینه اعتیاد اشاره کرد و گفت: هزینه‌های بسیاری انجام می‌شود اما درمان قطعی صورت نمی‌گیرد.

وی ابراز داشت: در عمل هیچ هزینه دولتی برای درمان اعتیاد از سوی دولت انجام نمی‌شود و حتی یک مرکز برای معتادان بی بضاعت احداث نشده است.

به گفته مدیرکل اجتماعی استان قم روش‌های درمان اعتیاد در استان تناسبی با تغییرات رفتار معتادان و نیاز روز ندارد. در حالیکه اعتیاد به مواد توهم‌زا بیداد می‌کند، درمان سرپایی و متادون روش متداول در استان است.

موضوع دیگری که وی به آن اشاره کرد ضرورت توجه به مسائل روانی در ترک اعتیاد به ویژه در زمینه مواد توهم‌زا است. به عقیده حاجی مظفری با کمپ‌های کنونی نمی‌توان معتاد به شیشه را ترک داد بلکه باید تخت بیمارستانی و تیم روان‌پزشک برای این منظور فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به خانواده معتادین مغفول واقع شده است گفت: دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی افرادی را تحت پوشش دارند که سرپرست ندارند. در حالیکه سرپرستی افراد معتاد از نداشتن سرپرست بسیار بدتر است.

فقط یک ماه پاکی

مدیرکل اجتماعی استانداری با اشاره به اینکه توانمندسازی و پایداری در پاکی بسیار مهم است ابراز داشت: ما در درمان در یک ماهه اول موفق هستیم اما تداوم پاکی نیاز به پیگیری‌ها و حمایت‌های گسترده دارد. در این راستا باید حرفه‌آموزی و اشتغال و تسهیلات را جدی بگیریم تا فرد به دوباره به دام اعتیاد نیفتد.  

وی اعتیاد زنان را مشکل جدید این عرصه دانست و گفت: اعتیاد خانم‌ها 4 درصد اعلام می‌شود که رقم واقعی معمولاً دو برابر است و بسیاری از این افراد قمی نیستند.

کد خبر 2323214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha